کد خبر: ۵۵۵۵
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

پرورش خلاقیت با روباتیک

برخی کلاس‌های فرهنگ‌سرای غدیر به کشف استعداد کودکان منجر می‌شود.

سؤال‌های بچه‌ها تمامی ندارد. پیچ و مهره هر قطعه‌ای را که به یکدیگر وصل می‌کنند، سؤالی از مربی خود می‌پرسند. هنوز وسیله شکل و شمایل درستی به خود نگرفته، ولی دیدن همان ساختار اولیه روبات هم برای بچه‌ها بسیار لذت‌بخش است. با آغاز اوقات فراغت و فصل تابستان، کلاس‌های روباتیک در فرهنگ‌سرای غدیر برپا شده است.


یادگیری مهارت حل مسئله

مدیر فرهنگ‌سرای غدیر با اشاره به اینکه با آغاز تعطیلات تابستانه، کلاس‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود، توضیح می‌دهد: کلاس روباتیک یکی از کلاس‌های تابستانه فرهنگ‌سرا‌ست که برای رده سنی شش تا دوازده‌سال و در چهار ترم برگزار می‌شود.

علیرضا کاویان با بیان اینکه تعداد افراد هر کلاس دوازده تا پانزده‌نفر است، می‌گوید: امیدواریم با برگزاری کلاس روباتیک استعداد کودکان علاقه‌مند کشف و در مسیر درست هدایت شود.

عبدالله رضایی، مدرس دوره روباتیک، با اشاره به اینکه این کلاس علاوه‌بر اینکه برای بچه‌ها نوعی سرگرمی است، سبب افزایش ایده و خلاقیت آن‌ها هم می‌شود، می‌گوید: در ترم اول، روبات‌های ساده‌تر شامل آتش‌نشان، فوتبالیست، جنگجو و در ترم دوم، جرثقیل، تیر و کمان آموزش داده می‌شود.

او با بیان اینکه ترم سه و چهار بیشتر درباره موضوعات الکترونیک است، بیان می‌کند: زمانی‌که کودک با ساخت روبات درگیر می‌شود، ناخودآگاه یکی از بخش‌های مهم زندگی یعنی مهارت حل مسئله را یاد می‌گیرد.


پاسخ به ذهن کنجکاو کودکان

با پیچ‌گوشتی کوچکی، قطعه‌ای را روی چرخ بزرگی سوار می‌کند. محمدرضا آلیا هشت‌ساله و عاشق بازی لگوست. از پدر و مادرش خواسته است او را در کلاس‌های روباتیک ثبت‌نام کنند؛ «در خانه با لگو ماشین، هلیکوپتر و آدم ساخته‌ام. یک روز در تلویزیون بچه‌هایی را دیدم که روبات درست می‌کردند؛ از مادرم خواستم من را هم به این کلاس‌ها بیاورد.»

او با بیان اینکه «دوست دارم یاد بگیرم ماشین برقی و هواپیما درست کنم»، می‌گوید: در کلاس دوست‌های خوبی پیدا کرده‌ام و می‌خواهیم با هم روبات‌های مشترکی درست کنیم.

احسان حمیدی نه‌ساله دلش می‌خواهد در آینده آتش‌نشان شود؛ «روز اولی که به کلاس آمدیم، مربی گفت قرار است روبات آتش‌نشان درست کنیم. خیلی خوشحال شدم.»

او در خانه یک آدم آهنی دارد که مدتی است خراب شده؛ «وقتی درست‌کردن روبات‌ها را یاد بگیرم، آدم آهنی‌ام را خودم تعمیر می‌کنم. تصمیم دارم وقتی بزرگ شدم مغازه تعمیر روبات باز کنم.»

مادر احسان که فرزندش را به کلاس آورده است، می‌گوید: پسرم عاشق ساخت‌و‌ساز است؛ به‌همین‌دلیل فکر کردم این کلاس برایش مفید خواهد بود. او در همین دو جلسه آن‌قدر شیفته کلاس شده است که در خانه مدام می‌خواهد با وسایل خودش روبات بسازد.

ارسال نظر